Using the token system in the classroom

Sistemul de tokeni reprezintă o modalitate în care elevii câștigă întăritori (ex. ștampile, puncte, buline etc) ca o consecinţă imediată pentru anumite comportamente; elevii acumulează tokeni și îi schimbă cu obiecte sau activităţi preferate (ex. tabletă/calculator, bani, jocuri etc).

Sistemul de tokeni este un sistem de modificare a comportamentului, care include trei elemente majore:

  • O listă care specifică comportamentele target
  • Tokenii sau punctele pe care elevii le primesc pentru manifestarea comportamentelor target
  • Lista recompenselor, care constă în articole preferate, activităţi sau privilegii – pe care participanţii le obţin prin schimbarea tokenilor pe care i-au câștigat.

Paşii necesari pentru proiectarea și pregătirea implementării unui sistem de tokeni sunt următorii:

  • Selectarea tokenilor care vor fi utilizaţi (ex. puncte, cartonaşe, jetoane, ştampile etc.).
  • Identificarea comportamentelor ţintă şi a regulilor pe care elevii trebuie să le urmeaze pentru a primi tokenii
  • Selectarea unei liste de recompense
  • Stabilirea unei rate de schimb. Iniţial, rata dintre numărul de tokeni câștigaţi și preţul recompenselor ar trebui să fie îndeajuns de mică cât să permită succesul imediat. Un prim sistem de tokeni implică folosirea unui singur token. Ex. Elevul se implică în comportamentul targetat, profesorul îi oferă tokenul pe care el imediat îl poate schimba cu recompensa aleasă. Imediat ce elevii înţeleg modalitatea de funcţionare a sistemului, numărul de tokeni pe care trebuie să îi câștige va crește.
  • Scrierea procedurilor pentru specificarea modului şi momentului în care tokenii vor fi oferiţi şi schimbaţi

Sistemul va include și o procedură privind costul răspunsului. Ce este de făcut în cazul în care un elev testează sistemul și încearcă să trișeze? Cea mai bună abordare este să spuneţi ceva neutru (ex.: “este alegerea ta”) și apoi să plecaţi evitând orice ceartă sau dezbatere. Majoritatea elevilor pot și ar trebui să participe la selectarea recompenselor, la selectarea regulilor sistemului, la stabilirea preţului fiecărei recompense și să aibă responsabilităţi generale în aplicarea sistemului. Când elevii sunt implicati și sunt evidenţiate responsabilităţile lor în sistemul de tokeni, atunci tendinţa de a testa sistemul, se reduce.

Folosirea sistemului de tokeni în clasele școlilor de masă și-a dovedit eficiența într-o măsura foarte mare, elevii fiind mult mai implicați și cooperanți cu cadrul didactic.

Andra Tabără, Psihoterapeut, Analist comportamental